Tjek årsagskæderne!

De mistrivselsreaktioner vi ser hos lærere, forstår jeg som sunde behov for at slippe ud af belastninger og alenehed. Skoler imødekommer medarbejderreaktionerne med de midler, der er til rådighed i form af sygemeldinger og måske særaftaler om nedsat tid. Men ingen af delene griber årsagerne. Og ingen af delene griber muligheden for at undersøge, hvor… Læs mere Tjek årsagskæderne!

Væk med alenehed

Slip kontrol, væk med alenehed, styrk fællesskaber  De mistrivselsreaktioner, vi ser i MTUer hos lærere, forstår jeg som sunde behov for at slippe ud af belastninger og alenehed. Skoler imødekommer medarbejderreaktionerne med de midler, der er til rådighed i form af sygemeldinger og måske særaftaler om nedsat tid. Men ingen af delene griber årsagerne. Og… Læs mere Væk med alenehed

Lærer-elev relationens betydning for lærertrivsel

Jeg har tidligere beskrevet trivselsudfordringer hos gymnasielærere ift. forandrede rammer, forandringer af den pædagogiske opgave og foranderlighed som et vilkår i gymnasieskolen. Men jeg har fået øje på endnu en dimension, og som jeg tror, er vigtig. Det drejer sig om, forandringer i betingelser for lærer-elev relationer og om de forandringers betydning for lærertrivsel. Det… Læs mere Lærer-elev relationens betydning for lærertrivsel

Sammen om trivsel

Trivselsmålinger viser desværre, at et voksende antal medarbejdere i gymnasieskolen beskriver ubalance mellem arbejde-privatliv, problemer med udbrændthed, søvn og stress. Umiddelbart ser det ud som individuelle reaktioner. Men ved nærmere undersøgelse viser trivselsudfordringerne sig at være individuelle reaktioner på fælles udfordringer. Hvordan kan det hænge sammen? Og hvor bliver trivsel af, når den bliver væk?… Læs mere Sammen om trivsel

Trivsel under pres

Gennem de seneste år har jeg som konsulent fået indblik i en række gymnasiers trivselsundersøgelser. Undersøgelserne viser et billede af skoler, hvor de relationelle kvaliteter er under pres. Trivselsproblemer er knyttet til skolens sociale kapital – tillid, retfærdighed og samarbejde. I mange tilfælde kommer det til udtryk i et dyk i oplevet kvalitet, engagement og… Læs mere Trivsel under pres

Jeg er 2 % Neandertaler!

Jeg har været på en kolossal tidsrejse og besøgt Neandertalerne 100.000 år tilbage i tiden. På rejsen dukkede ord som omsorg, samvær og fællesskab op.  Ord og begreber som er højaktuelle i 2021, og pludselig oplevede jeg, at betydningen af dem blev mere enkel. Tag med til år 120.000 fvt Neandertalerne levede i små samfund… Læs mere Jeg er 2 % Neandertaler!

Hvad skal vi ønske os af skoleudviklingen?

Jeg mener, vi som samfund og som lærere, ledere og uddannelseskonsulenter skal ønske os mere faglig nysgerrighed i samarbejdet omkring skolens udvikling. Det siger jeg ud fra en hypotese om, at skoleverdenen og udviklingen af den har fået for definerede rammer og er blevet løsnet for meget fra sit faglige omdrejningspunkt. Jeg ser tanken om… Læs mere Hvad skal vi ønske os af skoleudviklingen?

Når vi slipper normaliteten….

Det er en gammel budhistisk indsigt, at et menneskes kontrol forhindrer det i at mærke, at noget andet bærer det. Kun hvis vi slipper, kan vi erfare, at noget andet bærer. Hvis vi overfører denne indsigt på de seneste måneders nødundervisning i skolerne, hvad er det så, erfaringerne giver os indblik i: hvad bærer igennem?… Læs mere Når vi slipper normaliteten….

Coaching under Coronaen

Vi gør ting anderledes for tiden, fordi vi er nødt til det. Men noget af det, vi gør anderledes, er måske værd at holde fast i for fremtiden…? Det er min tanke bag denne invitation: Jeg inviterer til, at lærere kan samles i mindre grupper om dialog og refleksion af det, som den her uventede… Læs mere Coaching under Coronaen