
Aktionslæring er videnproduktion i praksis, fordi eksperimenter og afprøvninger er drivkraft i udviklingen af nye praksisformer, forståelser og handlemuligheder. Som sidegevinst udvikler medarbejdere faglige kompetencer og kvalitet i både opgave og samarbejde. Den styrede proces skaber et samarbejdende arbejdsmiljø – hvor udbyttet samtidig er ny viden: Det er kvalitets-, kompetence- og organisationsudvikling i et og samme træk.
Jeg kalder det et videnproducerende praksisfællesskab, når lærere arbejder med didaktiske afprøvninger som led i skolens organisatoriske udvikling. Her er eksperimentet et bevidst valg, fordi det åbner rutiner, sætter viden og erfaring i bevægelse, skaber relationer og overraskende ny viden.
Viden, som vi ikke kunne kende på forhånd, fordi den opstår i eksperimentet.
I den form for organisationsudvikling er lærernes eksperimentelle didaktiske afprøvninger omdrejningspunktet for dialoger mellem lærere og ledelsen om skolens næste strategiske skridt. Den traditionelle forståelse af organisationens “Bottom” og “top” bliver mindre vigtig – vigtig bliver i stedet dialogen og forståelsen hen over den akse.
De centrale elementer i en sådan videnproduktion kan være:
- Udpegning af praksisfællesskaber (faggrupper, klasseteam, par), der sætter viden i spil i prøvehandlinger
- Prøvehandlinger er omdrejningspunkt for fælles observationer af, hvad der sker, når vi gør sådan (hvilke effekter har det, vi gjorde?)
- Fælles refleksioner og beskrivelser af, hvad vi nu kan og ved
- Dialog med ledelse om, hvad praksiserfaringer betyder for hvem vi er og for, hvor vi kan bevæge os hen: skolens næste skridt.
Videnproduktion sker med udgangspunkt i dem, vi er som skole, og tager sigte imod den skole, vi gerne vil blive til. For eksperimenterne udvikler praksisformer til os. Den nye viden kommer fra os og er tilpasset vores skolekultur.
Læs mere
Lene Tortzen Bager og Benedicte Madsen (2024): Motivation, moral, mening, muligheder. Erhvervspsykologisk Tidsskrift 2024.
Lene Tortzen Bager og Søren Willert (2020): Skolen som læringslaboratorium, debatindlæg i Gymnasieskolen januar, 2020.
Lene Tortzen Bager og Søren Willert (2020): Den videnproducerende skole, Ledelse i Morgen, februar 2020, Dafolo forlag.
Lene Tortzen Bager (2020): En vision for skoleudviklingen. Ledelse i Morgen, september 2020, Dafolo forlag.
